Terugblik Rookie Try-Out

“Rookieklasse moet zorgen voor verjonging ledenbestand CRT “

HALER – Jaar na jaar veroudert het ledenbestand van de meeste motorclubs, beetje bij beetje. Er vallen wel mensen af, maar nieuwe aanwas meldt zich mondjesmaat. De jeugd is nu eenmaal niet meer zo bezig met techniek in het algemeen en motoren in het bijzonder. Dat geldt zeker ook voor sporten als wegracen en racedemorijden. Het Classic Racing Team (CRT), één van de clubs die deze demo-evenementen organiseert, bedacht een oplossing: de 50 cc Rookie Demoklasse. Een ‘rookie’: dat is Amerikaans jargon voor ‘beginner’.

Met deze nieuwe klasse hoopt het CRT nieuwe en vooral jonge deelnemers aan te trekken. Wim Baetsen, een Noord-Limburgse ondernemer, bedacht het plan. Deze winter volgde hij Corné Caron op als voorzitter van de vereniging. Baetsen stak zijn nek uit, samen met andere sponsors, en liet twaalf productieracertjes bouwen, allemaal met hetzelfde uiterlijk, hetzelfde frame en hetzelfde motorblok.

Alles hangt af van de coureur
Een vriendelijk Limburgs ogende, maar in zijn doen en laten duidelijk doortastende Wim Baetsen vertelt. “We hebben de machientjes gebaseerd op 50 cc Zündapps. Ze leveren ongeveer 8,5 PK en de topsnelheid blijft beperkt tot een kleine honderd kilometer per uur. Zo hangt alles af van de rijder. Niet het geld, maar de rijkunst bepaalt de resultaten.”

Dat is waar, maar geld speelt altijd een rol. Dat kan niet anders in deze wereld. Voor de potentiële deelnemers valt het welbeschouwd mee. Ze huren de Rookie-Zündapps voor 200 euro per evenement. Ze krijgen de motor verzekerd, afgesteld en volgetankt aangeleverd. Verdere kosten zijn er niet, behalve een zelf aan te schaffen motoruitrusting. Wat de bouwkosten voor de motoren betreft: ook die vallen eigenlijk mee. Heel precies kwamen we het niet te weten, maar we hoorden bedragen noemen van enkele duizenden euro’s per motor.

Het is Wilco Riens, die de machines bouwde. De oorspronkelijk uit Den Haag afkomstige techneut bromt: “Een week of acht ben ik ermee bezig geweest. Langer mocht het van mezelf niet duren. Het voordeel van zo’n serietje is dat ik de speciale onderdelen in één keer kon maken. Al bouwend zit je na te denken hoe het nóg beter kan. Daardoor verschilt elke motor toch een klein beetje van zijn voorganger.”

Try-out in Haler
Begin maart organiseerde het CRT een uitprobeerdag. Een groep genodigden kreeg de kans om op het demo-circuit van Haler proef te rijden met de Zündapps. Zoals bekend verrijden HMV en CRT daar sinds drie jaar een gemeenschappelijke racedemo in de maand juli. Wim Baetsen: “Zo worden ze mooi ingereden en we krijgen de kans er eventuele probleempjes uit te halen.”

Een dertigtal uitgelaten coureurs hees zich in het pak en ging op zoek naar de kinderziektes. Ze kwamen er al snel achter dat de ene Zündapp de andere niet was. Zo kon je met nummer 4 veel snelheid maken, maar nummer 11 schakelde een stuk beter. Bijna iedereen kwam wel even langs de kant te staan: de bougiedoppen hadden een onbedwingbare neiging om los te trillen. Zo leken de inrijdsessies af en toe op een afvalrace.

Niet iedere rijder wist om te gaan met de gevoelige tweetakten.
“Veel rijders laten hem na de bocht helemaal doodvallen”, zei CRT-secretaris Rianne de Vos. “Dat moet je dus niet doen. Toeren moet je maken. Ik kan het weten. Zelf race ik ook op een Zündapp.”

Zij trad die dag op als starter. Haar vader Cees de Vos bouwde haar motor. “We zijn heel blij met dit initiatief”, zei Cees. “Ik hoop echt dat dit leidt tot meer belangstelling voor de racedemosport. En ja, het is toch logisch dat het Zündapps moesten worden?”

Alles geven voor snelheid
Pas ergens bovenin het toerenbereik ontwikkelde zich iets dat op vermogen leek. Ook dat gaf aanleiding tot gesleutel. Gasnaalden omhoog en omlaag, sproeiers gewisseld, een afgebroken schakelstangetje: Wilco Riens en zijn vrienden lieten zich niet ontmoedigen. Zij zorgden dat er toch iedere keer weer gereden werd.

De reacties van de proefrijders waren unaniem: “Geweldig! Het gaat helemaal niet zo hard, maar je moet alles geven om snelheid te krijgen. Het is motorsport in zijn puurste vorm.” Voorwaarden De voorwaarden van de 50 cc Rookie Demoklasse van CRT in het kort: huurprijs 200 euro per dag all-in. Inschrijving mogelijk per evenement. Minimumleeftijd 16 jaar. Verplicht bijwonen van een cursusavond. De rijders zorgen zelf voor geschikte motorkleding. De eerste racedemo met de rookieklasse: 13 mei te Winsum. Informatie: www.classicracingteam.nl

Tekst: Gijs van Hesteren